تور بازديد خبرنگاران خراسان شمالي از محوطه تاريخي ريوي برگزار شد - ١٣٩٩/٧/١۴


گروهی از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی خراسان شمالی در قالب یک گروه رسانه ای از محوطه تاریخی ریوی بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، این بازدید که امروز شنبه 5 آبان ماه انجام گرفت، خبرنگاران و عکاسانی از رسانه های مختلف استان حضور داشتند.

منطقه ریوی؛ روایت گر تاریخ 3500 ساله

سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه ریوی در این بازدید اظهار کرد: درپی انجام کاوش های باستان شناسی در محوطه تاریخی ریوی واقع در دشت سمنگان شهرستان مانه و سمنگان در سالهای 91 و 93 و کشف شواهد باستان شناسی از یک شهر دوران ماد و هخامنشی در این شهرستان موسسه باستان شناسی آلمان علاقمند به ادامه پژوهشها در محوطه تاریخی ریوی شد.

محمد جعفری افزود : این کاوش ها به صورت مشترک با هیئتی آلمانی به سرپرستی دکتر یودیت تومالسکی و با هماهنگی پژوهشکده باستان شناسی کشور و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام می شود.

وی با بیان این که تپه ریوی در سایتی 110 هکتاری و در 5 کیلومتری آشخانه در حوالی روستای نجف قرار دارد اضافه کرد: تاکنون 5 فصل این کاوش ها به اتمام رسیده و در این کاوش‌ها باستان شناسان به بقایای استقراری از دوران‌های 3500 سال قبل از جمله مفرغ و همچنین دوران آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی دست یافتند.

 جعفری عنوان کرد: هم اکنون در فصل ششم این کاوش ها قرار داریم که آثار کشف شده در تپه ریوی نشانگر آن است که با یک معماری خشتی بزرگ و با یک شهر مواجه هستیم که بسیار گسترده بوده است.

وی تصریح کرد: طبق کاوش های انجام شده مهم ترین استقرار تاریخی در این تپه مربوط به دوره هخامنشی است که در آن دوره تبدیل به شهر شده و از دوره های بعد از آن (در دوره های اشکانیان و ساسانیان) نیز آثاری کشف شده است که نشان می دهد کاربری شهری در آن دوران نیز وجود داشته است.

این باستان شناس افزود: این کشفیات برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تا کنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده بود.

جعفری گفت: امیدوار هستیم در ادامه و برای رسیدن به چشم اندازهای در نظر گرفته شده برای این منطقه، بتوانیم طی یک برنامه حداقل 6 ساله، ریوی را به یکی از مناطق گردشگری پربازدید تبدیل کنیم که البته فراهم آوری زیرساخت های این امر از هم اکنون در حال پیگیری و انجام است.