انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ - ١٣٩٩/٨/١

سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان ” شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ” معرفی می شود. در اولین معرفی شهر قدس فلسطین در سال ۲۰۱۵ و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال ۲۰۱۶ به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند. برای سال ۲۰۱۷ نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. این انتخاب در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شد. قبل از این انتخاب دو شهر تبریز و یزد از ایران با توجه معیارهای انتخاب به عنوان نامزد معرفی شده بودند که تبریز توانست این عنوان را نصیب خود کند. خوشبختانه تکاپوی شدید و مثبتی در تبریز به همین جهت بوجود آمده است. با تلاش شهرداری تبریز و با کمک تبلیغات رسانه ای و محیطی غالب مردم در جریان این انتخاب قرار گرفته اند. مردم تبریز با آغوش باز به استقبال تبریز ۲۰۱۸ رفته اند و انتظار می رود گردشگران تبریز ۲۰۱۸ از این موج مثبت اظهار شگفتی کنند.

مانطور که از عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام مشخص است این انتخاب بر اساس فاکتورهای تاریخی ، فرهنگی ، دینی و مذهبی صورت گرفته است. کلانشهر تبریز توانسته است خود را به عنوان مدرن ترین ، سالمترین ، زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران در جهان معرفی کند. توجه به شاخصه های مهم این عنوان اهمیت بسیاری دارد. طبیعتا عمده گردشگران خارجی برای دیدن برج ها ، مراکز خرید پیشرفته و مانند آنها به تبریز سفر نمی کنند. اگر چنین ملاک هایی وجود داشته باشد شهرهایی مانند دبی در صدر این انتخاب قرار دارند. مسلما توجه به پیشینه های تاریخی ، فرهنگی ، اجتماعی ، دینی و مذهبی مهمترین عامل توفیق در تبریز ۲۰۱۸ است. تمامی برنامه ها و اقدامات انجام شده باید در مسیر معرفی داشته های تبریز انجام شود. تاریخ و تمدن تبریز مثال زدنی است و از جمله مواردی است که می توان بر روی آن کار و به عنوان نقطه قوت از آن استفاده کرد. دارا بودن برج های مدرن و چشم نواز ، هتل های شیک و مجلل ، مراکز خرید بزرگ و فاخر می تواند برای تکمیل این هدف مورد استفاده قرار بگیرد و نه از آنها به عنوان داشته ها بهره برد. از این دست امکانات و زیرساخت های دیگر نیز باید بصورت تمام و کمال برای هدف نهایی استفاده کرد.

مهمترین فاکتور رضایت و خرسندی توریست ها در نحوه برخورد مناسب مردم با آنهاست. خوشبختانه خونگرمی و مهمان نوازی ایرانیان برای هر گردشگری مایه تعجب و تحسین است. غالب گردشگرانی که به ایران سفر می کنند مردم ایران را بسیار با محبت و خونگرم معرفی می کنند. در موارد بسیار کمی نیز این محبت و خونگرمی بیش از حد آسایش و آرامش لازم را از گردشگران می گیرد. چیزی که بیش از همه چیز گردشگران را موذب می کند در کانون توجه قرار داشتن بیش از حد آنهاست. برای رفع اینگونه مشکلات توجه به رعایت حدود در برخورد با گردشگران و توجه به نیاز آنها بسیار ضروری است. در یک کشور توریست پذیر باید اکثر مردم خود را برای میزبانی مناسب از آنان آماده کنند. تسلط به زبان های فراگیری مانند انگلیسی و عربی بسیار حائر اهمیت است. منافع صنعت گردشگری همه شمول است و هر شخص و شهروند باید نماینده ای شایسته از فرهنگ و تمدن یک کشور باشد. تاثیر صنعت توریسم به حدی بالاست که جزو با ارزش ترین منابع درآمدی هر کشور محسوب می شود.

یشرفت تبریز پیشرفت کل ایران است و پیشرفت هر نقطه ای از ایران پیشرفت تبریز. بسیار محتمل است گردشگری که از کشور دیگر به قصد دیدن تبریز به کشور آمده از شیراز ، اصفهان ، تهران ، یزد و مانند آنها دیدن کند و بالعکس. با تدوین و اجرای تفاهم نامه های توسعه گردشگری تبریز با سایر شهرها قدرت همه شهرها بصورت کانونی روی تبریز متمرکز می شود و پس از تبریز به کل ایران. تعداد اعضای سازمان همکاری اسلامی ۵۷ کشور است. این یعنی اگر هر کشوری در هر سال یک نماینده داشته باشد پس از تبریز ۲۰۱۸ بیش از ۵۴ سال سایر کشورها نماینده خواهند داشت. اگر به این روال پیش برود حداقل بیش از ۵۴ سال لازم است تا فرصتی برای ایران پیش بیاید. پس می توان نتیجه گرفت فرصت تبریز ۲۰۱۸ یعنی فرصت ایران ۲۰۱۸