راهبردهاي حفاظت از بافت هاي با ارزش تاريخي خراسان شمالي تبيين شد - ١٣٩٩/٧/١٥

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: شورای راهبردی بافت های با ارزش استان با حضور مدیران کل دفتر امور پایگاه های میراث جهانی و دفتر حفظ و احیاء بناها و محوطه های تاریخی سازمان مرکزی در محل بافت تاریخی روستای روئین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه اظهار داشت: فرآیند تمام اقدامات مربوط به ساخت و ساز و مداخله در بافت های با ارزش استان ازجمله ساخت و سازهای جدید، تعمیر، مرمت و... در سازمان مرکزی بررسی، تصویب و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

یزدان پناه با اشاره به ضرورت تهیه طرح اجرایی جهت مداخلات معماری، حفاظت، مرمت و ساماندهی سیما و منظر این بافت ها، افزود: اداره کل بنیاد مسکن استان به منظور حل مشکل مسکن ساکنان در بافت روستا در جهت توسعه اقدام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در این نشست مقرر شد ساخت و سازهای غیرمجاز در سال های گذشته توسط دهیاری احصاء و پیگیری های حقوقی و قانونی انجام شود، همچنین پلاک های ارزشمند در بافت روستا شناسایی و مورد حفاظت جدی قرار گرفته و از هرگونه تخریب و نوسازی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه مالکان و ساکنان در بافت تاریخی به منظور سرمایه گذاری تأسیسات گردشگری در اولویت هستند، گفت: طرح های مربوط به درخواست های خدمات گردشگری و صنایع دستی در محدوده بافت تاریخی با ارزش باید در شورای راهبردی طرح و مصوبه مورد نیاز را دریافت نمایند.