بازدید مسئولین و اعضای انجمن میراث فرهنگی از بنای مسجد جامع جاجرم - ١٣٩٩/٧/٢١

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، اسماعیل کارگرمقدم امروز ۲۸ اردیبهشت ۹۹ اظهار کرد: «به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی، مسئولین شهرستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع  بیماری کرونا از مسجد جامع جاجرم بازدید کردند.»

بنای مسجد در میانه بافت تاریخی شهر جاجرم واقع‌شده که هنوز بخش‌هایی از آن‌ها مانند ارگ کاظم خان و باغ و بنای کوشک و برخی بناهای دیگر برجای‌مانده‌اند. برخی پژوهشگران بنای اولیه مسجد جامع جاجرم را به دورۀ سلجوقی نسبت می‌دهند. این مسجد از نوع مساجد شبستانی است و پلان آن بسیار ابتدایی و مشابه طرح یک ایوانی است.

مسجد جامع جاجرم برخلاف الگوی رایج مسجد سازی مناره ندارد و درمجموع نمای بیرونی آن ساده و عاری از تزیین است. فقط بر پیشانی ایوان و در محل ورود به گنبد خانه چند کاشی فیروزهای کتیبه دار وجود دارد که به‌شدت آسیب‌دیده‌اند. به‌غیراز این بیشتر تزیینات در گنبد خانه تمرکزیافته که اغلب شامل تزیینات گچ‌بری، کاربندی‌ها، قطار بندی در قسمت محراب، لچکی‌ها و چند کتیبه است. در دوره‌های متفاخر اسلامی (احتمالاً صفوی) در برخی قسمت‌ها روی‌اندود گچ را بارنگ قرمز اخرایی تزیین کرده‌اند.

مسجد جامع جاجرم با شماره ثبت ۱۵۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.