بازدید فرماندار بجنورد از مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم - ١٣٩٩/٧/٢١

فرماندار مرکز استان خراسان شمالی، هم‌زمان با روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی با حضور در مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد از بخش‌های مختلف این مجموعه و نیز موزه مردم‌شناسی بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، غلامرضا عوض زاده روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۹ با حضور در مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم، ضمن تشکر از اقدامات میراث فرهنگی در یک سال گذشته، از بخش‌های مختلف این مجموعه بازدید کرد.

فرماندار بجنورد در جریان این بازدید با تأکید بر لزوم اجرای طرح توسعه مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم، اشاره‌ای نیز به رفع مشکلات این طرح در بخش تملک منازل اطراف و مشکلات اعتباری موجود داشت.

آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار در حدود سال ۱۳۰۰ هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته‌شده و با شماره ۱۱۶۷ به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

موزه مردم‌شناسی در طبقه اول بنای عمارت مفخم قرارگرفته و با غرفه‌های زندگی روستایی، پوشاک، موسیقی مقامی، طب سنتی، صنایع‌دستی، چاروق دوزی، نساجی سنتی، نمدمالی و سفره‌های آیینی فرهنگ‌ها و مشاغل سنتی استان را به نمایش می‌گذارد.