جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن در بجنورد برگزار شد - ١۴٠٢/٣/١٣

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: هفدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن روز گذشته (جمعه) به میزبانی بجنورد با معرفی اسب‌های برتر با قضاوت داوران بین‌المللی برگزار شد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان شنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر تأکید کرد: هفدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با حضور ۲۰۰ سر اسب به میزبانی پارک تفریحی "باباامان" بجنورد با حضور سه داور بین‌المللی از کشورهای آلمان، روسیه و استونی برگزار شد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیش از سه هزار سر اسب در خراسان شمالی وجود دارد که یک هزار و ۷۰۰ سر آن اسب اصیل ترکمن است، افزود: اسب ترکمن دارای سه نژاد آخال تکه، یموت و چناران است و کارشناسان مرتبط با این حوزه بر این باورند که آخال تکه جزو زیباترین و قیمتی‌ترین اسب ترکمن بوده و محل زیست این گونه نیز بیشتر در ایران و ترکمنستان است.

 

مستوفیان بیان کرد: استان خراسان شمالی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ذخیره‌گاه‌های ژنتیکی اسب اصیل ترکمـن در کشور شناخته شده است.

انتهای پیام/