تشکیل میز تخصصی دست بافته‌های داری خراسان شمالی - ١۴٠٢/۴/۶

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی از تشکیل نخستین میز تخصصی صنایع‌دستی در گروه دست بافته‌های داری در استان خبر داد.

 

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، پروانه کلاته سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ با اعلام ابن خبر افزود: صبح امروز اولین نشست میز تخصصی دست‌بافت‌های داری خراسان شمالی با حضور فعالان، هنرمندان و تشکل‌های فعال در حوزه دست بافته‌های داری در خانه در خانه ترویج صنایع‌دستی بجنورد با محوریت موضوعات مربوط به مشکلات حوزه آموزش، تولید و صادرات گلیم و سفره کردی برگزار شد.

 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار صنعتگر در استان فعالیت می‌کنند که قریب به ۸۰ درصد در رشته دست بافته‌های داری مشغول به کارند؛ لذا با رفع موانع موجود در این رسته صنایع‌دستی خدمت بزرگی به توسعه این صنعت و رونق اقتصاد استان خواهد شد.

 

کلاته در خصوص صادرت صنایع‌دستی استان به‌ویژه گلیم و سفره کردی اظهار کرد: عدم وجود ارزیاب در استان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه فروش و صادرات صنایع‌دستی در خراسان شمالی به شمار می‌رود که مقرر شد از طریق اداره کل گمرک استان پیگیری و این مشکل مرتفع شود.

 

او ادامه داد: تهیه اطلس واحد گلیم و سفره کردی خراسان شمالی باتوجه‌به اینکه بجنورد به‌عنوان شهر گلیم سفره کردی شناخته شده است در دستور کار قرار گرفت.

 

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان شمالی گفت: در راستای ارتقای صنعتگران استان برگزاری دوره آموزشی رفو گلیم و سفری کردی و فرش دستبافت از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

انتهای پیام/