صنایع‌دستی برای توسعه نیازمند همگرایی بین‌بخشی است - ١۴٠٣/۴/٣

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها و یک ظرفیت هستند برای اینکه بتوانیم فرصت‌های بالقوه را در استان‌ها احصا کنیم و این فرصت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم و زنجیره ارزش‌های اقتصادی صنایع‌دستی استان رو ساماندهی کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، مریم جلالی دهکردی در سفر به استان خراسان شمالی و بازدید از خانه ترویج صنایع‌دستی بجنورد بیان کرد: خیلی خوشحال هستم در این سفر فشرده و یکروزه به خراسان شمالی توانستیم هم با هنرمندان خراسان شمالی دیدار داشته باشیم، با همکارانم در اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به یک هم‌فکری برسیم و نیز با مسئولان استانی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دیدار داشتیم.

معاون صنایع‌دستی کشور گفت: حقیقت آن است که صنایع‌دستی به یک همگرایی بین‌بخشی نیاز دارد و استان این قول را در حضور مدیرکل اقتصادی استانداری به ما دادند که بتوانیم زنجیره ارزش اقتصاد هویت بنیان در استان را با تمرکز بر بافته‌ها و دست‌بافت‌های منحصربه‌فردی که در این استان وجود دارد بتوانیم هم در حوزه طراحی و هم در حوزه ارتقا کیفیت محصول و هم در حوزه بازاریابی افزایش دهیم.

او ادامه داد: من قول دادم که بتوانم بازار فروش را برای محصولات هنرمندان خراسان‌شناسی در سایر استان‌ها و در مراکز استان‌هایی که رفت‌وآمد بیشتر است مثل تهران، اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی پیدا کنم و امیدوارم این شبکه‌شدن به رونق بازار صنایع‌دستی این استان کمک کند.

جلالی دهکردی با بیان به اینکه رونق صنایع‌دستی اقتضائاتی چون استانداردسازی قیمت، ارتقا کیفیت مواد اولیه و طراحی مطابق سلیقه مشتری و... دارد، افزود: تمام تلاش ما و همه همکاران این است که در راستای همگرایی بین میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از پایگاه‌های تاریخی و میراثی که وجود دارد برای عرضه صنایع‌دستی و حضور گردشگر استفاده کنیم.

معاون صنایع‌دستی کشور در خصوص دغدغه هنرمندان و صنعتگران گفت: بزرگ‌ترین چالشی که ما با هنرمندان داریم، انفرادی بودن فعالیت کسب‌وکار است اگر که این شخصیت حقیقی تبدیل به یک شخصیت حقوقی شود هم سیاست‌گذاران بهتر می‌توانند تسهیلات را در اختیارشان قرار دهند هم خودشان صدای بلندتری برای گرفتن اعتبارات و تسهیلات خواهند داشت پس بایستی با ایجاد انجمن‌ها، تشکل‌ها و مجمع‌ها و همگرا بودن هنرمندانمان در حوزه‌های مختلف اعم از قلم‌زنی، بافته‌ها، رودوزی‌ها، چرم و.... به این هدف برسیم.

او گفت: چالش بزرگ بعدی فروش است و فروش وابسته به مشتری و جایی که مشتری هست ما باید باشیم.

معاون صنایع‌دستی کشور تأکید کرد: اگر که در خانه‌ها و اتاق‌های دربسته تولید کنیم و حواسمان به نشتری نباشد با انبار تولید و تلمبار شدن تولید مواجه می‌شویم و رونقی حاصل نمی‌شود.

جلالی دهکردی گفت: تمام تلاش من این است این روزنه‌های عمومی را باز کنم تا زنجیره ارزش چون آموزش طراحی بسته‌بندی مواد اولیه بازاریابی بازارسازی فروش و مهم‌تر از همه صادرات کامل شود.

معاون صنایع‌دستی کشور در پایان افزود: استانی مثل خراسان شمالی که منطقه ویژه اقتصادی دارد و مرز مشترک با کشورهای همسایه دارد باید بتواند در صادرات نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشد؛ زیرا محصولی دارد که آن‌سوی مرزها هواخواه و مشتری مشتاق دارد.