قرائت پیام معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی دومین همایش بزرگداشت مرزداران وطن - ١۴٠٣/۴/١۴

پیام معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دومین همایش بزرگداشت مرزداران وطن (سردار عیوض خان و تحفه گل جلالی) که روز چهارشنبه ۱۳ تیرماه جاری در بجنورد مرکز خراسان شمالی برگزار شد، قرائت شد.

به گزارش میراث آریا، در متن دکتر علی طلوعی به همایش بزرگداشت مرزداران وطن آمده است:

بسمه‌تعالی

رهبر معظم انقلاب در جمع پرشور مردم خراسان شمالی:

 «مردم این منطقه، غیورند؛ دین‌دارند؛ مرزبان‌اند؛ سرزنده و بانشاط و شجاع‌اند. این خصوصیات، خصوصیات برجسته‌ای است.»

خراسان شمالی دیار وفاق قومیت و مذهب، سرزمین گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌ها دیار سرداران و امیران والامقام و زادگاه ۳۰۰۰ شهید والامقام دفاع مقدس مامن مرزداران و مرزبانان غیور در بلندای تاریخ بوده است. امنیت کشور عزیزمان ایران مرهون غیور مردی و سلحشوری بزرگ‌مردانی است که در صحنه حوادث گوناگون تاریخ در دفاع از وطن و شرف خود جان‌عزیزشان را فدای حفظ میهن و اعتلای میهن نمودند. اقوام سفیران صلح در خراسان شمالی هستند و حضور این اقوام و زندگی مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر امروز زیبائی بخش جغرافیای خراسان شمالی شده است.

بی شمارند روایت‌ها و داستان‌های تاریخی این خطه که سینه‌به‌سینه توسط راویان و بخشی گران و خنیاگران این دیار و پیران طریقت نسل به نسل بیان و چون میراثی ارزشمند حفظ شده است از داستان‌های کلیدر افسانه‌ای تا مقام‌های موسیقی الله مزار و روایت‌های تلخ‌وشیرین تاریخ. آری سردار عیوض خان جلالی نیز جوانی بود که او نیز با الهام از غیرت و روح بزرگ اجدادش و باتکیه‌بر توان خود و همراهانش جلو تعدی و زیاده‌خواهی و دشمنان ایستاد و استقامت و ایثار او و ایستادگی در برابر قشون روس از این حرکت شرافتمندانه اسطوره‌ای ساخت تا امروز بر آنان ببالیم و افتخار کنیم. به‌رغم مهاجرت اقوام کرمانج به مرزهای خراسان در طول تاریخ و این حرکت و مهاجرت تاریخی و مرارت‌ها و رنج این سفر و هجرت از دیار و نقش والای این مرزداران در حراست این خطه از کشورمان آن‌گونه که باید این ایثار و جان‌فشانی اجدادمان بیان و بدان شایسته و بایسته پرداخته نشده است.

اینجانب ضمن قدردانی از دستندرکاران این مراسم و پوزش از عدم امکان حضور در این اتفاق خجسته تقاضا دارم تا این راه تداوم‌یافته و با نگاهی تخصصی و علمی به این حوادث و رویدادهای تاریخی و انتشار مقالات علمی زمینه انتقال این فرهنگ به نسل‌های بعدی میسر گردد.