آغاز فصل ششم کاوش باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر فاروج - ١۴٠٣/۴/١٧

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از آغاز فصل ششم کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ویرانشهر شهرستان فاروج از ۱۲ تیرماه جاری خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان بیان کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر استان خراسان شمالی به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مابین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و موزه لوور پاریس کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر استان خراسان شمالی

به سرپرستی میثم لباف خانیکی و روکو رانته از سال ۱۳۹۸ آغاز و طی پنج فصل مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی نتایج قابل‌توجهی درباره آثار معماری این محوطه حاصل شده است.

قهرمانیان افزود: محوطه تاریخی ویرانشهر که در ۳ کیلومتری غرب شهر تیتکانلو و در جنوب شرق استان خراسان شمالی قرار گرفته است برای اولین‌بار در سال ۱۳۵۵ و در جریان بررسی باستان‌شناسی دره اترک به سرپرستی ربرتا ونکو ریچاردی از دانشگاه تورین ایتالیا شناسایی و معرفی شد.

او افزود: محوطه ویرانشهر به وسعت ۱۴ هکتار با دیواری دفاعی محصور می‌شده و در گوشه شمالی آن بخش محصور دیگری قرار داشته که احتمالاً به‌عنوان ارگ، مقر حاکمان این سکونتگاه را تشکیل می‌داده است.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی تصریح کرد: کاوش‌های فصل پنجم نشان داد که بقایای معماری موجود در تپه ویرانشهر متشکل از بنایی با یک ایوان عریض به پهنای ۱۲ متر و فضای راست‌گوشه وسیعی در پشت آن است که توسط یک دالان دربرگرفته می‌شود.

قهرمانیان خاطرنشان کرد: این پلان که الگوی مشخصی را در معماری دوره سلوکی و اشکانی، از خوارزم و ماوراءالنهر تا فلات ایران و بین‌النهرین نشان می‌دهد، پیش‌ازاین در مجموعه‌های معماری با کاربری مذهبی یا اشرافی شناسایی شده است.