کشف خمره سفالي دوره قاجار در زينبيه سراي سفيد گرمه - ١٣٩٩/٧/١۴

  در پی عملیات ساخت و ساز و خاک برداری در محل ساختمان قدیمی زینبیه سرای سفید گرمه ، یک خمره قدیمی دوره قاجار از دل خاک بیرون آمد.

پس از اعلام خبر ، بلافاصله عملیات خاک برداری متوقف و مسئول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه به همراه معاون میراث فرهنگی استان خراسان شمالی جهت بازدید و پیگیری موضوع در محل حاضر شدند.

وحدتی ، معاون میراث فرهنگی استان ، در این باره گفت : با توجه به بافت معماری و قدمت بنای زینبیه سرای سفید و همجواری با بنای تاریخی نظرگاه علی (ع) ، این خمره در محل مطبخ بنا بوده و جهت نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه کاربرد داشته است .

وحدتی افزود : در بسیاری از بناهای تاریخی که کاربری عمومی داشته اند مانند مساجد ، تکایا ، کاروان سراها و قلعه ها ، بسیاری از این نوع خمره ها جهت نگهداری مایعات ( آب ، سرکه ، شیره و... ) و همچنین غلات و حبوبات استفاده میشده که با توجه به وجود بستر خاکستر و یک عدد پیه سوز در اطراف خمره مذکور، به طور قطع این خمره در محل مطبخ بنا بوده و جهت نگهداری غلات و مایعات کاربرد داشته است.

ملاصالحی ، مسئول میراث فرهنگی شهرستان گرمه ، در این باره اظهار داشت : با عنایت به حضور معاون میراث فرهنگی استان و اظهار نظر کارشناسان ، از این نوع خمره های بزرگ در بسیاری از بافت های تاریخی یافت میشود که مخصوص نگهداری مواد غذایی ساکنان بوده و کاربرد دیگری نداشته است . انتظار میرود حین عملیات خاک برداری با ظاهر شدن اشیای تاریخی ، بلافاصله به نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اعلام گردد. تا با حضور در محل و در اوردن سالم اشیا از دل خاک جهت حفظ و سلامت اشیای ارزشمند تاریخی کمک و همکاری گردد.

خمره و پیه سوز کشف شده از زینبیه سرای گرمه مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد.

روابط عمومی