جنگل‌های هیرکانی ایران جهانی شد - ١٣٩٩/٧/٢٧

دومین اثر بزرگ طبیعی ایران در چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در چهل‌و‌سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان، پرونده جنگل‌های هیرکانی که به نام جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است، با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

بر اساس این گزارش؛ ایران پیش از این دارای ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که شامل ۲۲ اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) بود که با ثبت این پرونده تعداد آثار جهانی ایران به عدد ۲۴ رسید.

در پیام تبریک دکتر علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور که به همین مناسبت صادر شده، آمده است؛ «بی‌تردید این موفقیت بزرگ جایگاه و اعتبار جهانی ایران را در عرصه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری بیش از پیش ارتقا خواهد بخشید و درعین‌حال استان‌های سمنان، گلستان، گیلان، مازندران و خراسان شمالی را به‌عنوان مسیر جنگل‌های هیرکانی، به مقاصد مهم گردشگری تبدیل خواهد کرد.»

گفتنی است؛ جنگل‌های هیرکانی که در زبان عامیانه به آن جنگل‌های شمال گفته می‌شود، نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیرزیست حدود ۳هزارساله با منبع غنی ژن در آن وجود دارد و بخشی از این گنجینه ارزشمند در خراسان شمالی است.

در حال حاضر جنگل‌های هیرکانی زیست‌بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه‌های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه‌های جنگلی جهان شامل ۸۰ گونه درختی، ۵۰ گونه درختچه ای، گونه های بومی (اندمیک) درختی و گونه های جانوری چون پلنگ، خرس، کل و بز، مرال و… است.

این نوع جنگل‌ها در حالی که در اکثر نقاط اروپا و سیبری به دلیل سرما و یخبندان قادر به بقا نبوده اند و در حال حاضر فسیل‌هایی از آنها به جا مانده  به دلیل اقلیم معتدل‌تر حاشیه دریای خزر به حیات خود ادامه داده‌اند.