راه اندازی موزه باستان شناسی بجنورد به صورت جدی دنبال می شود - ١٣٩٩/٧/٢٧

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با تأکید بر اهمیت و نیاز بجنورد به عنوان مرکز استان به فضاهای فرهنگی و موزه های متنوع، گفت: تمام اقدامات جهت راه اندازی مجدد موزه مفخم بجنورد به صورت جدی در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی مستوفیان با اشاره به آسیب عمارت مفخم بر اثر زلزله اردیبهشت ماه سال ۹۶ اظهار داشت: موزه مردم شناسی و باستان شناسی واقع در این عمارت نیز به همین سبب تعطیل شدند.

مستوفیان با بیان اینکه موزه مردم شناسی بجنورد در سال گذشته  پس از مرمت و تجهیز، همزمان با روز جهانی جهانگردی برای بازدید علاقه‌مندان باز شد، تصریح کرد: راه اندازی مجدد موزه باستان شناسی نیز به صورت جدی دنبال می شود.

وی افزود: بر همین اساس برنامه ریزی لازم از اواسط سال گذشته به منظور جذب اعتبار به منظور تهیه طرح مقاوم سازی و مرمت بنا، استحکام بخشی، تهیه طرح محتوایی، حفاظت الکترونیک و زیرساخت موزه مورد پیگیری قرار گرفت و ۶ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز جذب شد.

وی عنوان کرد: همزمان با این اقدامات، ساماندهی و تجهیز موزه با محتوای جدید و همراه با خلاقیت و نوع آوری و همچنین توجه ویژه به موضوع کودکان در فضای موزه در دستور کار قرار گرفته است و در این راستا جلسه ای با حضور کارشناسان مربوطه در محل مجموعه مفخم جهت دریافت نظرات و عملیاتی شدن پروژه برگزار شد.

مستوفیان اظهار داشت: با توجه به تعدد آثار، تپه ها، محوطه های تاریخی و آثار و داده های فرهنگی حاصل از کاوش های باستان شناسی، استان از ظرفیت های بسیار مناسبی جهت ایجاد و راه اندازی موزه های باستان شناسی و سایت موزه های فضای باز برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: تحقق این مهم، نقش بسیار تأثیرگذاری در توسعه گردشگری و ماندگاری مسافر در استان دارد و ما به دنبال عملیاتی شدن آن هستیم.