طرح احیاء دو اثر تاریخی خراسان شمالی به تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور رسید - ١٣٩٩/٧/٢٧

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از بررسی و تأیید اجرای طرح پیشنهادی استحکام بخشی و مقاوم سازی عمارت و آیینه خانه مفخم در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی مستوفیان اظهار داشت: با توجه به اخذ مجوزهای لازم برای طرح پیشنهادی اولیه در جلسه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور در تاریخ ۱۲ خردادماه ۹۸، این طرح پس از بحث و بررسی و تغییرات مدنظر مورد تصویب قرار گرفت.

مستوفیان تصریح کرد: اقدامات تکمیلی در خصوص تهیه طرح نهایی و مداخلات اجرایی جهت مرمت بخش های آسیب دیده و ساماندهی هر دو اثر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد که پس از مرمت و راه اندازی مجدد موزه های پیش بینی شده در این آثار، فضاهای مناسب برای بهره برداری گردشگران و شهروندان در اختیار قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به آسیب های موجود در دو اثر عمارت و آیینه خانه پس از زلزله اردیبهشت ۹۶، بارندگی های اخیر و سایر مداخلات، طرح مرمت و احیاء این آثار با هدف حفظ ارزش های موجود و فراهم آوردن شرایط مناسب حضور شهروندان، گردشگران و کودکان تهیه شده است.

وی با اشاره به جذب اعتبارات اولیه مورد نیاز این طرح، عنوان کرد: ایجاد کاربری و عملکرد در بناهای تاریخی ضمن ایجاد شرایط ایده آل جهت حضور علاقه مندان و گردشگران به منظور دریافت لذت از ارزش های زیبایی شناختی می تواند به پایش مستمر و جلوگیری از به انزوا کشیدن آثار کمک شایانی نماید. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: محافظت از آثار تاریخی، مرمت و احیاء بناهای تاریخی به منظور بهره برداری عموم شهروندان و به جریان افتادن روح زندگی در بناهای تاریخی یکی از مهم ترین برنامه ها و روش های علمی جهت پایداری، معرفی و ارتقاء ارزش های فرهنگی- اجتماعی هر شهر و تمدنی است.