صنایع دستی خراسان شمالی در مسیر تجاری سازی - ١٣٩٩/٧/٢٧

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه دریافت مهر اصالت یونسکو نشان دهنده کیفیت و مرغوبیت محصول است، گفت: با کسب ۴ مهر برای صنایع دستی استان، در گام بعدی تلاش می کنیم تا در سطح جهانی و بین المللی معرفی و برندسازی شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه با حضور در سیمای استانی اترک و برنامه گفتگوی ویژه خبری به مناسبت فرا رسیدن روز صنایع دستی، مهم ترین فعالیت ها و اقدامات حوزه صنایع دستی را تشریح کرد.

یزدان پناه با اشاره به اینکه ۴ محصول صنایع دستی استان دارای مهر اصالت یونسکو هستند و در گام بعدی برای این محصولات در مسیر تجاری شدن و پیدا کردن بازارهای بین المللی تلاش می کنیم، گفت: تلفیق تجربه با علم روز و حضور فعال و پررنگ بانوان در بخش تولیدات صنایع دستی سبب اقبال به این هنر اصیل در استان شده است.

وی با تأکید بر اینکه برندسازی و تجاری سازی، همزمان با تقویت آموزش ها از اولویت های کاری ما در بخش صنایع دستی است، افزود: اختصاص تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی اتفاق خوبی بود که در سال گذشته بیش از دو برابر سهمیه در استان پرداخت و سبب تقویت کار گروهی و کارگاه های تولیدی در زمینه صنایع دستی شد.

وی عنوان کرد: برخی صنایع دستی استان از جمله فرش ابریشمی پایگاه خوبی در بازارهای خارج از کشور پیدا کرده اند و با تمرکز بیشتر بر موضوع تجاری سازی میتوان فروش بیشتری نیز داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: انتخاب بجنورد به عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی گامی در جهت جهانی شدن این رشته صنایع دستی استان در آینده است که جشن این انتخاب به زودی با حضور مقامات ارشد سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود.

یزدان پناه گفت: تنوع قومیتی یکی از شاخصه های منحصر به فرد و ارزشمند استان است که در تولیدات صنایع دستی تجلی پیدا کرده و با توجه به ایجاد علاقه مندی در صنعتگران این بخش، وضعیت صنایع دستی روز به روز بهتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: برپایی و حضور فعال در نمایشگاه های سراسری صنایع دستی و معرفی در هفته های فرهنگی خراسان شمالی در سایر استان ها و ایجاد بازارچه های موقت و دائمی از دیگر برنامه ها در راستای رونق تولید صنایع دستی است.

وی با اشاره به اینکه برای ۱۵ هزار و ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی استان کارت صنعتگری صادر شده است، گفت:  61 رشته فعال صنایع دستی در استان وجود دارد که از این تعداد ۵۱ رشته دارای نشان ملی مرغوبیت کالا هستند