آغاز فصل ششم کاوش در محوطه هخامنشي «ريوي» دشت سملقان - ١٣٩٩/٧/١۴

فصل ششم کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی در مانه و سملقان آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کب میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، سرپرست هیئت باستان شناسی در منطقه ریوی گفت: در کاوش های قبلی به اطلاعات قابل توجهی دست یافتیم که از وجود شهرنشینی هخامنشیان در این منطقه خبر می دهد.

محمدجواد جعفری تصریح کرد: این کشفیات برای اولین بار در شمال شرق ایران به وقوع پیوسته است و تا کنون هیچ اثری از دوره هخامنشی در شمال شرق ایران کشف نشده بود.

وی با بیان این که تپه ریوی در 5 کیلومتری آشخانه در حوالی روستای نجف قرار دارد اضافه کرد: این کاوش ها به طور مشترک با هیئت باستان شناسی آلمان به مدت 5 سال در محوطه تپه ریوی انجام می شود که تاکنون 5 فصل آن به اتمام رسیده و آثار کشف شده در تپه ریوی نشانگر آن است که با یک معماری خشتی بزرگ و با یک شهر مواجه هستیم که بسیار گسترده بوده است.

جعفری اظهار داشت: طبق کاوش های انجام شده مهم ترین استقرار تاریخی در این تپه مربوط به دوره هخامنشی است که در آن دوره تبدیل به شهر شده و از دوره های بعد از آن (در دوره های اشکانیان و ساسانیان) نیز آثاری کشف شده است که نشان می دهد کاربری شهری در آن دوران نیز وجود داشته است.

گفتنی است؛ پژوهش های باستان شناسی محوطه تاریخی ریوی به صورت مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی و موسسه باستان شناسی آلمان آغاز شده و با توجه به اهمیت علمی و گردشگری این اثر تاریخی، این اداره کل با همکاری موسسه باستان شناسی آلمان، برنامه منظمی را با عنوان «پروژه باستان شناسی ریوی» جهت کاوش و پژوهش در این محوطه تاریخی برنامه ریزی کرده است.