اقامت در وصال رويان؛ تجربه اي دلنشين در روستاي خوش آب و هواي پله اي - ١٣٩٩/٧/١۴

خراسان شمالی استانی است غنی از اقلیم های مختلف و برای کسانی که می خواهند با فرهنگ و آداب و رسوم محلی هر منطقه آشنا شوند، اقامتگاه های بوم گردی فرصتی مناسب است تا ضمن گردشگری در هر منطقه و بازدید از جاذبه های توریستی، حس ایرانی زیستن به سبک سنتی را تجربه کنند. همچنین طبخ غذاهای محلی در برخی اقامتگاه های خراسان شمالی، مصداق دیگری از مهمان نوازی مردم این خطه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی؛ اقامتگاه وصال رویان در روستای نمونه گردشگری رویین واقع است و علاقه مندان به طبیعت گردی می توانند از این روستا بازدید کنند و در این روزهای پاییزی اوقات فراغت خود را در اقامتگاه بومگردی این روستا بگذرانند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره، دمی و ساعتی، شاید هم روزی و هفته ای را در آرامش برآمده از ویژگی های بومی ومحلی در این منطقه سپری کنند.

روستای 700 ساله رویین از جمله روستاهای سرسبز و آباد شهرستان اسفراین است که در سمت جنوبی کوه های آلاداغ در یکی از دره های با صفای این رشته کوه واقع شده است. رویین در دهستان رویین واقع در بخش مرکزی اسفراین قرار دارد. این دهستان با دهستان های میلانلو، زرق آباد و حومه همسایه است.

رویین از غرب به روستای محمودی از جنوب به روستای سست، از شمال به پاکتل و کلاته ایزانلو از توابع بجنورد و از شرق نیز به ارتفاعات تخته میرزا از توابع شهرستان اسفراین متصل است. این روستا بیش تر همسایه هایش را مردم خونگرم و مهربان کرمانج تشکیل می دهد. اکثر زمین های روستا در شیب دامنه قرار گرفته و روستاییان با کوشش زیاد آن ها را تراس بندی کرده اند و به همین دلیل معیشت باغداری تفوق بیش تری نسبت به سایر انواع معیشت کشاورزی دارد.

همچنین تمام خانه های روستا حالت پلکانی زیبایی دارند طوری که پشت بام هر خانه حیاط خانه بالاتر است، کوچه ها دارای شیب ملایم و گاها زیاد هستند و در مجموع شکل خانه ها شباهت زیادی به روستای ماسوله دارد شیب زمین در طرفین رودخانه ی رویین به نسبت وسعت دره متفاوت است، آنجاکه دره تنگ تر می شود شیب زیاد می شود و در آن قسمت که دره وسعت پیدا کرده است، شیب زمین ها کم تر است، تا جایی که زمین های بسیار مسطح به رودخانه ی این دهکده ی توریستی که از پر آب ترین و روان ترین رودهای شهرستان اسفراین است منتهی می شود.

در زمین هایی که شیب بسیار زیاد است و کشت درخت و آبیاری در آنان به آسانی انجام نمی شود، به ناچار یا سنگ دیوارهایی ساخته اند و یا شیارهایی درست کرده اند تا زمین را تراست بندی نمایند.

اقامتگاه بوم گردی وصال رویان اسفراین به عنوان اولین اقامتگاه بومگردی خراسان شمالی با قدمت حدود 100 سال، در شهریور ماه سال 1395 مرمت شد و به بهره برداری رسید. این اقامتگاه دارای 6 باب اتاق است که در طبقات همکف و اول پراکنده شده اند. روستای روئین با دارا بودن قدمت بیش از 500 سال، نخستین دهکده نساجی ایران است. فاصله اقامتگاه وصال رویان روئین تا شهر اسفراین حدود 31 کیلومتر است.

راه اندازی اقامتگاه های بومگردی به منظور فراهم کردن زمینه و بستری برای معرفی فرهنگ، گویش، پوشش، غذای محلی، موسیقی و فعالیت های مبتنی برآداب و رسوم مردم محلی است تا شرایطی را برای تجربه زندگی در محیط های طبیعی و سنتی برای گردشگران ایجاد کند.

علاقه مندانی که به دنبال فرصتی برای دوری از زندگی روزمره و ماشینی هستند، می توانند در اقامتگاه بومگردی وصال رویان در روستای هدف گردشگری رویین، طعم زندگی به سبک سنتی را تجربه کنند.