شناسایی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی - ١٣٩٩/٧/٢٩

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی مناسب برای معرفی جاذبه‌‌های گردشگری استان یکی از ضرورت‌های توسعه گردشگری به شمار می‌رود، گفت: در این زمینه فضای مجازی بهترین ظرفیت برای شناساندن قابلیت‌های استان به گردشگران است.

حبیب یزدان پناه در نشست هم‌اندیشی با مدیران فعال شبکه‌های اجتماعی استان در مورخ ۲۱/۴/۹۷  خصوص استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در جهت معرفی پتانسیل‌های گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: گردشگری و صنعت توریسم راهی برای کمک به رونق اقتصاد است، بنابراین باید همه ما به تقویت حضور گردشگران و تغییر نگاه‌ها به ظرفیت‌های استان، کمک کنیم.

یزدان پناه عنوان کرد: گردشگری یکی از واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی انکارناپذیر دنیای امروز است که استان نیز ازنظر موقعیت مکانی و داشتن عناصر مهم جذب گردشگر مانند چشم‌انداز و مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی، آداب‌ورسوم و سنن اجتماعی و اقوام گوناگون، زمینه‌های مناسبی برای توسعه فعالیت‌های گردشگری دارد درحالی‌که هنوز حتی هم‌وطنان داخل کشور نیز با این پتانسیل‌های خراسان شمالی آشنا نیستند.

وی با اشاره به آثار تاریخی و مناطق گردشگری در شهرستان‌های استان، تصریح کرد: برای اینکه خاطره خوبی در ذهن هم‌وطنان و کسانی که به خراسان شمالی سفر می‌کنند نقش ببندد باید بتوانیم استان را به یک برند مطرح گردشگری تبدیل کنیم که در این زمینه فضای مجازی به سبب گستره مخاطبان و دسترسی آسانی که به محتوا دارد، باید به‌درستی در این زمینه اطلاع‌رسانی و استان را معرفی کند.

وی خطاب به فعالان فضای مجازی تصریح کرد: آمادگی داریم تا هرگونه محتوا اعم از عکس و متن و… را در اختیار گردانندگان کانال‌های مجازی قرار دهیم تا آثار تاریخی، نقاط گردشگری و دیدنی خراسان شمالی از طریق این کانال‌ها بازتاب‌هایی فراتر از استان نیز داشته باشد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به بخشی از برنامه‌های این اداره کل در سال جاری، گفت: قصد داریم با حضور پررنگ در نمایشگاه‌های تهران ازجمله، نمایشگاه‌های بهاره، پاییزه، کتاب، مطبوعات و… صنایع‌دستی و سوغات منحصربه‌فرد استان را بیش‌ازپیش معرفی کنیم.

یزدان پناه افزود: برگزاری جشنواره موسیقی اقوام، جشنواره غذا و نمایشگاه صنایع‌دستی استان که ۱۶ مردادماه امسال برپا می‌شود از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان از ظرفیت آن‌ها در جهت معرفی فرهنگ، آداب و قابلیت‌های استان درزمینهٔ جذب گردشگر استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به توافق‌نامه‌هایی با مرکز صداوسیمای استان اظهار داشت: برنامه‌هایی نیز در این بخش اجرا می‌شود ازجمله اینکه فرهنگ و رسوم اقوام مختلف خراسان شمالی در شبکه‌های محلی سایر استان‌ها همچون شبکه گلستان، مازندران، سمنان، خراسان رضوی و… معرفی و از این طریق نیز هم‌وطنان دیگر استان‌ها شناخت بیشتری نسبت به استان پیدا کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید بجنورد و خراسان شمالی را به‌درستی به هم‌وطنان داخل کشور و گردشگران خارجی معرفی کنیم تا مردم استان احساس افتخار کنند، عنوان کرد: هر منطقه از کشور را با ظرفیت و پتانسیل آن شهرستان می‌شناسند، بنابراین هرچقدر بتوانیم این پتانسیل‌ها را بیشتر معرفی کنیم، به امر هویت بخشی شهری و اجتماعی نیز کمک کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه صنعت سبز گردشگری با راه‌اندازی اقامت‌های بوم گردی رونق می‌یابد، تصریح کرد: بنا داریم برای روستاهای هدف گردشگری برنامه‌های بازدید و جشنواره‌هایی را به‌صورت هفتگی برگزار و از این طریق فرهنگ گردشگر پذیری مردم آن روستا را نیز ارتقا و نگاه‌ها را در این زمینه سامان دهیم، چراکه حضور گردشگر در روستا برای ساکنان تهدید نیست بلکه فرصتی برای رونق اقتصادی آن منطقه از طریق فروش محصولات لبنی، کشاورزی و صنایع‌دستی آنان است.

گفتنی است؛ در این نشست هم‌اندیشی، مدیران فعال شبکه‌های اجتماعی نقطه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند و انجام کار منسجم و تخصصی درزمینهٔ تولید محتوای مناسب، جمع‌آوری داده از طریق تجربی، برگزاری تورهای گردشگری و معرفی جاذبه‌های بکر استان و انعکاس آن در شبکه‌های اجتماعی، تبادل محتوا و لینک مدیران کانال‌های فضای مجازی با دیگر استان‌ها و معرفی هرچه بیشتر پتانسیل‌های جذب گردشگر ازجمله موضوعات مطروحه از سوی آنان بود.

روابط عمومی