دهياران به شناسايي مناطق بومگردي و توسعه اشتغال پايدار در روستاها کمک کنند - ١٣٩٩/٧/١۴

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به وجود تنوع قومیت‌ها و جمعیت عشایری در استان، گفت: دهیاران می‌توانند به شناسایی فضاهای بکر برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی و توسعه اشتغال و درآمد پایدار روستایی کمک کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، حبیب یزدان پناه در همایش روز ملی روستا و عشایر، اولویت اول کنونی استان را گردشگری اعلام کرد و گفت: در این شرایط راهی جز توجه به گردشگری برای جایگزین کردن با نفت و  ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی نداریم.

یزدان پناه با تأکید بر اهمیت صنایع‌دستی و میراث فرهنگی، افزود: برخی روستاهای استان قابلیت فراوانی در این دو حوزه دارند ولی اقامتگاه بوم گردی هنوز در آن‌ها ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی شناسنامه و هویت ماست بنابراین با توجه به اینکه اکنون تنها 33 نفر در یگان حفاظت میراث فرهنگی فعالیت دارند و نمی‌توانند به شایستگی از آثار تاریخی محافظت کنند، نیازمند کمک و همکاری مردم و اهالی روستاها هستیم.

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در این رابطه، گفت: صنعت گران متعددی در روستاها پراکنده هستند که می‌توان با اطلاع‌رسانی، از ظرفیت آن‌ها بهترین بهره‌برداری را کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی اظهار داشت: دبیرخانه‌ای در این اداره کل تشکیل‌شده و تا پایان آبان ماه سال آینده 100 رویداد را تعریف کرده و با حمایت‌های مادی و معنوی در تلاش برای اجرای رویدادهای مختلف فرهنگی برای جذب گردشگر هستیم.

یزدان پناه از دهیاران خواست در حوزه روستاهای زیرپوشش برنامه‌های مشخصی برای معرفی روستا و ایجاد نشاط اجتماعی داشته باشند و به این دبیرخانه اعلام کنند.