توسعه گردشگري و صنايع‌دستي راه‌حل مقابله با مشکلات کم‌آبي است - ١٣٩٩/٧/١۴

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی گفت: توسعه گردشگری و صنایع‌دستی راه‌حل، برون‌رفت از مشکلات کم‌آبی استان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی، رضا رجب‌زاده در همایش روز ملی روستا و عشایر با اشاره به اینکه اقتصاد بدون وابستگی به آب مشکلات کمتری را در بر دارد، اظهار کرد: شاهد هستیم کم‌آبی چگونه زندگی روستاییان را که امرار و معاش آنان وابسته به کشاورزی بود، دچار مشکل کرد.

رجب‌زاده افزود: باوجوداینکه روستاها نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌اند اما مشکل کم‌آبی درد بسیاری از روستاییان را برطرف نکرده است.

وی تصریح کرد: بنابراین اقتصادی که بر پایه آب نباشد و کشاورزی که نیاز آبی کمی دارد، کمتر با مشکل مواجه می‌کند.

وی بیان کرد: کم‌آبی تنها به علت کاهش بارندگی نیست بلکه سوء مدیریت‌ها نیز در این امر تأثیرگذار است، بنابراین ضرورت دارد آموزش‌های لازم به روستاییان داده شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی مطرح کرد: مردم بدانند چنانچه در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، شاید دیگر در زندگی خود پرآبی را نبینند.

رجب‌زاده در ادامه به ظرفیت ویژه آب و هوایی و گردشگری خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: متأسفانه باوجوداینکه در تابستان روزانه پنج هزار نفر به آب گرم ایوب مراجعه داشته‌اند اما از موقعیت این مکان بهره درستی برده نشد.

وی آب گرم ایوب را یکی از محور اشتغال‌زایی استان دانست و اظهار کرد: برنامه‌ریزی و مدیریت درست، مشکل اشتغال‌زایی را تا شعاع چند کیلومتری آب گرم ایوب برطرف خواهد کرد.

وی افزود: ۳۷۰ هزار نفر در ۷۰۰ روستای خراسان شمالی زندگی می‌کنند که این رقم ۴۵ درصد جمعیت کل استان را تشکیل داده، بنابراین روستا می‌تواند محور اشتغال خراسان شمالی باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تأکید کرد: چنانچه برنامه‌ریزی دقیقی برای اشتغال روستاها انجام نشود، قطعاً این جمعیت در آینده تهدیدی برای استان خواهند بود.