قوانین و اساسنامه
اساسنامه ساختارمجمع عمومی
فصل اول-کلیات و اهداف:
ماده ۱
نام سازمان مردم نهاد مورد نظر ……………….. است که در این اساسنامه به لحاظ رعایت اختصار “انجمن” نامیده می شود.
ماده ۲
نوع فعالیت: کلیه فعالیت های انجمن غیر سیاسی و غیر انتفاعی غیردولتی بوده و در موضوع، با رعایت کامل قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و این اساسنامه فعالیت خواهد نمود.
ماده ۳
َمحدوده فعالیت انجمن در سطح استان خراسان شمالی است.
ماده ۴
محل: مرکز اصلی انجمن در استان: خراسان شمالی-بجنورد به نشانی: بجنورد…………………………………. واقع است ودر صورت لزوم میتواند پس از کسب مجوز از مرجع صدور پروانه برابر مقررات در سایر نقاط داخل یا خارج کشور شعبه یا دفتر نمایندگی ایجاد نماید.
ماده ۵
تابعیت: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و کلیه اعضای آن التزام خود را به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارند.
ماده ۶
مدت فعالیت انجمن از تاریخ ناسیس به مدت نامحدود می باشد.
ماده۷
دارایی اولیه انجمن اعم از منقول و غیر منقول مبلغ ………………. ریال می باشد که از سوی هیأت موسس تماماَ پرداخت شده و در اختیار انجمن قرار گرفته است.
ماده ۸
هیأت موسس انجمن اشخاصی هستند که برای تهیه مقدمات تشکیل قیام نموده و بعد از تأسیس تحت عنوان موسس مسوولیتی نخواهند داشت.
ماده ۹
اهداف انجمن عبارت است از:
الف: کلیات
……………………
ب: روش اجرای هدف
……………………….
فصل دوم: ساختار
ماده ۱۰
شرایط عضویت ……….:
انواع عضویت…………: ۱. عضو اصلی ۲. عضو افتخاری
ماده ۱۱
ارکان انجمن عبارتند از:
1- مجمع عمومی۲- هیات مدیره ۳- مدیرعامل۴- بازرس.
ماده ۱۲
مجمع عمومی موسس همان هیات موسس بوده و وظایف ذیل را دارا است:
۱. انجام اقدامات اولیه برای تاسیس .
۲. تهیه طرح اساسنامه و تصویب آن.
3. انتخاب اولین مدیران و بازرسان کانون
تبصره ۱: اکثریت لازم جهت تشکیل مجمع عمومی موسس در بار اول با حضور نصف بIعلاوه یک اعضاء بوده و در صورت عدم حد نصاب اکثریت لازم، در بار دوم با حضور یک سوم اعضاء رسمیت خواهد یافت.
تبصره ۲: تصمیمات مجمع عمومی موسس با اکثریت دو سوم آراء حاضرین با تایید مرجع صدور پروانه و دستگاه تخصصی اتخاذ و رسمی می شود.
ماده ۱۳
مجمع عمومی عادی متشکل از کلیه اعضا می باشد و عالیترین مرجع تصمیم گیری است که به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.
ماده ۱۴
مجمع عمومی عادی هیأت امنا سالانه در مهر ماه تشکیل خواهد شد. جلسه با حضور نصف بعلاوه یک اعضا در بار اول رسمیت یافته و با حضور هر تعداد از اعضا در بار دوم تشکیل و رسمی خواهد بود.
تبصره ۱- اکثریت لازم جهت اتخاذ تصمیم مجمع عمومی عادی نصف بعلاوه یک آرا حاضرین در جلسه رسمی مجمع میباشد مگر در خصوص انتخاب مدیران یا بازرسان که با اکثریت نسبی خواهد بود. در صورتی که در دعوت نخست، اکثریت حاصل نشد،جلسه دوم به فاصله حداقل ۱۰(ده) روز تشکیل و با هر تعداد ار اعضای حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت.
تبصره ۲- مجمع عمومی عادی ممکن است به صورت فوق العاده در هر زمان به تقاضای هیأت مدیره یا بازرس (ها) یا یک پنجم اعضاء ، در صورتی که هیات مدیره یا بازرس ظرف مدت ۲۰ روز به درخواست اعضا مبنی بر تشکیل مجمع عمومی عمل ننماید، تشکیل می گردد.
تبصره ۳- دعوت برای مجمع عمومی عادی از طریق درج آگهی در روزنامه کثیر الانتشار حداقل ۱۰ روز و حداکثر ۴۰ روز قبل از برگزاری مجمع و با دعوت کتبی صورت می پذیرد.
تبصره ۴- روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی ها روزنامه …………. می باشد.
ماده ۱۵
وظایف مجمع عمومی عادی :
۱-انتخاب اعضای هیأت مدیره و بازرسان (اصلی و علی البدل)؛
۲- استماع و رسیدگی به گزارش هیأت مدیره و بازرس (ها)؛
۳- تعیین خط مشی کلی مؤسسه؛
۴- بررسی و تصویب یا رد پیشنهادهای هیأت مدیره؛
۵- تصویب تراز نامه و بودجه موسسه؛
۶- تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی و دعوتنامه؛
۷- عزل اعضای ، هیأت مدیره و بازرسان.
۸- تعیین حق عضویت
۹- تصویب انتشار نشریه.
ماده ۱۶
مجمع عمومی فوق العاده با شرایط زیر تشکیل شد:
۱- با درخواست اکثریت اعضای هیأت مدیره یا بازرس؛
۲- با درخواست یک پنجم اعضاء در صورتی که هیات مدیره یا بازرس ظرف مدت ۲۰ روز به درخواست اعضاء مبنی بر برگزاری مجمع عمومی عمل ننماید.
تبصره ۱- دعوت برای مجمع عمومی فوق العاده کتبی بوده و حداقل ۱۰ (ده) روز قبل از تشکیل آن به اطلاع اعضا امنا خواهد رسید.
تبصره ۲- اکثریت لازم جهت تشکیل مجمع عمومی فوق العاده بار اول همان شرایط مجمع عمومی عادی می باشد و در بار دوم با حضور بیش از یک سوم اعضاء که حق رای دارند تشکیل می گردد.
تبصره ۳- تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده با آرای دو سوم اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
ماده ۱۷
وظایف مجمع عمومی فوق العاده:
۱- تصویب تغییرات اساسنامه؛
۲- بررسی و تصویب یا رد انحلال ؛
۳- تغییر در میزان سرمایه؛
۴- انحلال قبل از موعد؛
۵- هر گونه تغییر در ماهیت.
ماده ۱۸
مجامع عمومی توسط هیأت رئیسه ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می شوند.
تبصره ۱- اعضای هیأت رئیسه نباید از بین کاندیداهای هیأت مدیره و بازرسان باشند و با اعلام قبولی نامزدی خود در مجمع عمومی، انتخاب خواهند شد.
تبصره ۲- رئیس هیأت مدیره، رئیس هیأت رئیسه مجمع عمومی خواهد بود مگر اینکه موضوع عزل یا انتخاب هیأت مدیره باشد.
تبصره ۳- مجامع عمومی عادی و فوق العاده با نظارت وزارت کشور برگزار می شود.
ماده ۱۹
هیأت مدیره:
مؤسسه دارای هیأت مدیره ای مرکب از …. نفر عضو اصلی و ….. نفر عضو علی البدل خواهد بود.
تبصره ۱- جلسات هیأت مدیره با حضور بیش از نصف اعضا رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا حاضرین معتبر خواهد بود.
تبصره ۲- شرکت اعضای هیأت مدیره در جلسات آن ضروریست و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلی تا ۲ جلسه متوالی یا ۳ جلسه متناوب در حکم استعفای عضو خواهد بود.
تبصره ۳- دعوت از اعضای هیأت مدیره باید حداقل ۷ روز قبل از تشکیل جلسه به صورت قانونی انجام پذیرد.
ماده ۲۰
در صورت استعفا یا فوت یا سلب از هر یک از اعضای هیأت مدیره یا بازرس عضو علی البدل برای مدت باقیمانده هیأت مدیره یا بازرسی به جای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود.
در صورتی که تعداد هیأت مدیره یا بازرس به هر دلیل کمتر از تعداد اعضای اصلی شود و ورود اعضای علی البدل نیز موجب تکمیل آن نشود مجمع عمومی حسب مورد به صورت عادی یا به صورت فوق العاده جهت تکمیل تعداد باقیمانده اعضا برگزار خواهد گردید.
ماده ۲۱
هیأت مدیره علاوه بر جلساتی که به طور مرتب و حداقل هر ماه ۱ بار تشکیل می گردد بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی رئیس یا نایب رئیس تشکیل جلسه فوق العاده خواهد داد.
تبصره: نحوه تشکیل جلسه فوق العاده به موجب آئین نامه داخلی است که به تصویب هیأت مدیره خواهد رسید.
ماده ۲۲
اعضای هیأت مدیره در اولین جلسه ای که بعد از انتخاب شدن تشکیل می دهند از بین خود یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و یک نفر خزانه دار انتخاب خواهند نمود، حدود اختیارات آنها را اساسنامه یا آیین نامه ای که به تصویب مجمع عمومی اعضاء خواهد رسید مشخص می نماید.
تبصره ۱- هیأت مدیره در هر موقع می تواند افراد فوق الذکر را از سمت های مذکور عزل کند.
تبصره ۲- هیأت مدیره در صورت لزوم می تواند سمت های دیگری برای سایر اعضا هیأت مدیره تعریف نماید.
ماده ۲۳
هیأت مدیره برای مدت ۲ سال انتخاب خواهند شد. انتخاب مجدد هیأت مدیره برای دوره های بعدی بلامانع است.
ماده ۲۴
هیأت مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختیارات آن در چارچوب اساسنامه به شرح ذیل می باشد:
حفظ و حراست اموال منقول و غیر منقول، رسیدگی به حساب ها، پرداخت دیون و وصول مطالبات، اجرای مصوبات مجامع عمومی، افتتاح حساب در بانک ها طی انجام تشریفات قانونی، تعقیب جریانات قضایی و اداری و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم، تعیین حکم و تعیین وکیل و عزل آن ، قطع و فصل دعاوی از طریق سازش (مصالحه) و در صورت اقتضاء تفویض و واگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقوقی یا حقیقی با حق توکیل و سایر وظایفی که بر اساس اساسنامه به هیأت مدیره واگذار گردیده. به طور کلی هیأت مدیره می تواند هر اقدام و معامله ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی می باشد پس از تصویب مجمع به نام انجمن انجام دهد. همچنین هیأت مدیره موظف است حداکثر ۳ ماه قبل از پایان تصدی خود از مجمع عمومی عادی امنا به منظور انتحابات هیأت مدیره جدید دعوت نماید. هیأت مدیره قبل از درج آگهی موظف است دستور و زمان برگزاری مجمع را به تأیید مرجع صدور پروانه برساند و حداقل ده روز قبل از پایان تصدی خود نتیجه انتخابات را به مراجع ذی ربط و ذی صلاح اعلام نماید.
تبصره ۱- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجمع عمومی اعضاءاست، هیأت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور مشروط به رعایت حدود اهداف و اساسنامه را دارا می باشد.
تبصره ۲- هیأت مدیره پس از تصویب می تواند در انجام معاملات و یا پرداخت هزینه های جاری انجمن تا مبلغ……..ریال بدون تصویب مجمع عمومی رأسا اقدام نماید.
ماده ۲۵
انجمن دارای ۱ نفر را به عنوان بازرس اصلی و ۱ نفر را به عنوان بازرس علی البدل می باشد که د رمجمع عمومی عادی با رای کتبی و برای مدت یک سال انتخاب می گردند. انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.
ماده ۲۶
اشخاص ذیل نمی توانند به عنوان بازرس انتخاب شوند:
۱- کسانی که به علت ارتکاب جرم و به موجب حکم قطعی دادگاه از حقوق اجتماعی کلا و یا بعضا محروم شده باشند؛
۲- مدیران و مدیر عامل
۳- اقربای سببی و نسبی مدیران و مدیر عامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم؛
۴- همسر اشخاص مذکور در بند ۲.
ماده ۲۷
وظایف بازرس به شرح ذیل است:
۱- بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش برای مجمع عمومی ؛
۲- مطالعه گزارش سالانه هیأت مدیره اعم از مالی و غیر مالی و تهیه عملکرد برای اطلاع مجمع عمومی؛
۳- گزارش هر گونه تخلف هیأت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی ؛
۴- اظهار نظر کتبی درباره صحت صورت دارایی، عملکرد و مطالب و اطلاعاتی که هیأت مدیره و مدیران در اختیار مجمع عمومی گذاشته اند؛
۵- سایر وظایفی که اساسنامه و قوانین و مقررات موضوعه به عهده بازرس قرار داده است.
تبصره: بازرس می تواند بدون داشتن حق رأی در جلسات هیأت مدیره شرکت نماید.
ماده ۲۸
بازرس می تواند در هر موقع هر گونه رسیدگی و بازرسی را در مورد عملیات انجمن انجام داده و اسناد و مدارک و اطلاعات مربوطه را مطالبه کرده و مورد رسیدگی قرار دهد و در صورت لزوم تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده مجمع عمومی را بنماید.
ماده ۲۹
هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان تا زمانی که جانشین آنها از سوی مجمع عمومی انتخاب نشده اند در مسئولیت خود باقی خواهند ماند.
ماده ۳۰
مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی انجمن است و در حدود اختیاراتی که از طرف هیأت مدیره و اساسنامه به وی تفویض می گردد نماینده انجمن محسوب شده و از طرف انجمن حق امضا دارد.
تبصره۱- عزل مدیر عامل از اختیارات هیأت مدیره می باشد که باید مستند و مدلل باشد.
تبصره ۲- دوره تصدی مدیر عامل از مدت مسئولیت هیات مدیره بیشتر نخواهد بود و لیکن انتخاب مجدد او طبق مقررات این اساسنامه بلامانع می باشد. مدیر عامل در صورت انقضا مدت تصدی موظف است تا تعیین جانشین، وظایف محوله را انجام دهد.
تبصره ۳- کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور با امضای مدیر عامل و خزانه دار و در غیاب خزانه دار با امضای رئیس هیأت مدیره و با مهر انجمن معتبر خواهد بود.
ماده ۳۱
مدیر عامل مجری مصوبات مجمع عمومی و هیأت مدیره بوده و دارای اختیارات و مسئولیت های ذیل می باشد:
۱- نمایندگی قانونی در مراجع رسمی و نهادها و در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی؛
۲- استخدام و عزل و نصب کارکنان در حدود ضوابط و مصوبات و با تصویب هیأت مدیره؛
۳- نگهداری دارایی، اموال، حساب ها، اسناد و دفاتر موسسه؛
۴- اعمال اختیاراتی که به صورت موردی یا مقطعی از جانب هیأت مدیره به وی تفویض شده باشد؛
۵- ارائه پیشنهاهای لازم در زمینه گسترش، بهبود و هماهنگی در فعالیت های انجمن به هیأت مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی؛
۶- تهیه پیش نویس ترازنامه، بودجه، خط مشی و گزارش سالیانه جهت بررسی هیأت مدیره و ارسال به مجمع عمومی؛
۷- تهیه پیش نویس آئین نامه های مورد لزوم جهت طرح و تصمیم گیری در هیأت مدیره؛
۸- نظارت و ایجاد هماهنگی در فعالیت شعب، نمایندگی ها و دفاتر پس از طی مراحل قانونی؛
۹- پیشنهاد برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده با ذکر علل موجه برای تصویب به هیأت مدیره؛
۱۰- انجام سایر وظایف و اختیاراتی که طبق اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه به مدیر عامل محول شده یا بشود.
ماده ۳۲
حقوق و مزایای مدیرعامل به وسیله هیأت تعیین می شود.
در صورتی که مدیرعامل از اعضای هیأت مدیره نباشد بدون داشتن حق رأی می تواند در جلسات هیأت مدیره شرکت نماید.
فصل سوم: بودجه و مواد متفرقه
ماده ۳۳
بودجه انجمن از طریق ذیل تأمین می شود.
الف) هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیر دولتی.
ب) وقف و حبس.
پ) وجوه حاصل از فعالیت های انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه سازمان و این آئین نامه.
ماده ۳۴
انجمن مکلف است درآمد و هزینه ها را در دفاتر قانونی ثبت و شرح بیلان آن را همراه با گزارش عملکرد اجرایی حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر سال مالی به مرجع صدور پروانه ارایه نماید. چنانچه مرجع مذکور در طول سال حسب مورد درخواست گزارش مالی یا اجرایی نماید انجمن موظف به ارایه آن است.
تبصره ۱- هیأت مدیره مکلف است نسبت به افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک های رسمی اقدام نموده و کلیه درآمدهای حاصله سالانه را مطابق اساسنامه صرف اهداف و وظایف نماید و وجوه مازاد بر هزینه های جمعیت را در همان حساب نگهداری نماید. چنانچه وجوهی مازاد بر هزینه های انجمن موجود باشد در همان حساب نگهداری نماید.
تبصره ۲- سال مالی انجمن منطبق با سال شمسی بوده و همواره به پایان اسفند ماه ختم می شود به استثناء سال مالی اول که از بدو تأسیس لغایت اسفند ماه همان سال خواهد بود. کلیه مدارک، پرونده ها و مکاتبات در دفتر مرکزی انجمن نگهداری می شود.
تبصره ۳- مکاتبات رسمی انجمن با امضای مدیرعامل صورت می پذیرد.
تبصره ۵- مصوبات و صورت جلسات هیأت مدیره در دفاتر مخصوصی به ترتیب تاریخ ثبت و به امضای اعضای ذیربط خواهد رسید.
ماده ۳۵
هیأت مدیره مکلف است هر گونه تغییر یا اصلاح اساسنامه را به مرجع صادر کننده پروانه فعالیت اعلام نماید و در صورت موافقت مرجع صدور پروانه به تصویب مجمع عمومی رسانده و نتیجه آن را برای انجام تشریفات اداری ثبت، به مرجع صدور پروانه اعلام نماید.
ماده ۳۶
هیأت مدیره مکلف است تغییرات نشانی اعم از محل، شماره های تماس و پست الکترونیکی و دیگر موارد مشابه را به مرجع صادر کننده پروانه فعالیت اعلام نماید.
ماده ۳۷
انجمن دارای سربرگ، مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن با تصویب هیأت مدیره و برابر مقررات تهیه خواهد شد. هیأت مدیره مکلف است نمونه سربرگ، مهر و آرم تهیه شده را به مرجع صادر کننده پروانه فعالیت و ثبت شرکت ها ارسال نماید.
تبصره- هیأت مدیره در حفظ و حراست از مهر و آرم مسئولیت قانونی دارد.
ماده ۳۸
انحلال: در صورت انحلال انجمن مجمع عمومی فوق العاده حداقل ۳ نفر را به عنوان هیأت تصفیه انتخاب و این هیأت موظف خواهد بود پس از رسیدگی به حساب ها و تصفیه بدهی ها و وصول مطالبات باقیمانده و تعیین دارایی مسلم اعم از منقول و غیر منقول دارایی انجمن را به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برساند. هیات مذکور موظف است نتیجه را به مرجع صادر کننده پروانه فعالیت ارائه نماید.
تبصره۱- مجمع عمومی فوق العاده موظف است دارایی سازمان را پس از انحلال که با نظارت مرجع صدور پروانه به یکی از سازمان های مردم نهاد با موضوع فعالیت مشابه تعیین می گردد، واگذار نماید.
تبصره ۲- تصفیه امور مربوط بر طبق مفاد اساسنامه و قوانین موضوعه صورت خواهد پذیرفت.
تبصره ۳- هیأت تصفیه از بین خود یک نفر را به عنوان مدیر تصفیه انتخاب می نماید.
تبصره ۴- مدیر تصفیه موظف است یک نسخه از گزارش تصفیه را به مرجع صدور پروانه و ثبت شرکت ها ارائه نماید.
ماده ۳۹
چنانچه فعالیت های مندرج در اهداف این اساسنامه نیازمند کسب مجوز خاص از سایر دستگاه های دولتی باشد، انجمن موظف است نسبت به کسب مجوز مورد نظر اقدام نماید.
ماده ۴۰
مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است بر اساس آئین نامه ذیربط تأسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد و عمومات قانون تجارت عمل خواهد شد.
ماده ۴۱
این اساسنامه مشتمل بر ۳ فصل و۴۱ ماده و ۳۴ تبصره در نشست مورخ …………………….. مجمع عمومی موسس به تصویب رسیدآیین نامه اجرایی، تاسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد
فصل اول ـ کلیات
ماده۱ـ دراین آییـننامه واژههـا و عبـارات زیر به جای مفاهـیم مشروح مربوط به کارمی روند:
الف ـ سازمـان غیـر دولتـی کـه در این آییـننامه «سـازمان» نامیده میشود، به تشکل هایی اطلاق میشود که توسط گروهی از اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر حکومتی به صورت داوطلبانه با رعایت مقررات مربوط تاسیسشده و دارای اهداف غیر انتفاعی و غیر سیاسی میباشد.
تبصره۱ـ عناوین «جمعیت»، «انجمن»، «کانون»، «مرکز»، «گروه»، «مجمع»، «خانه»، «موسسه» و نظائر آن میتواند به جای واژه «سازمان» در نامگذاری به کارگرفته شوند.
تبصره۲ـ واژه «غیردولتی» به این معناست که دستگاه های حکومتی در تاسیس و اداره سازمان دخالت نداشته باشند. مشارکت مقامات و کارکنان دولتی در تاسیس و اداره سازمان، در صورتی که خارج از عنوان و سمت دولتی آنان باشد، مانع وصف غیر دولتی سازمان نخواهد بود.
تبصره۳ـ اهداف غیر سیاسی دربردارنده فعالیتی است که مشمول ماده یک قانون احزاب نگردد.
تبصره۴ـ اهداف غیرانتفاعی عبارتست از عدم فعالیت های تجاری و صنفی انتفاعی به منظور تقسیم منافع آن بین اعضاء ، موسسان، مدیران و کارکنان سازمان.
تبصره۵ ـ داوطلبانه به معنای مشارکت و تاسیس و اداره سازمان بر اساس اصل آزادی اراده اشخاص است.
ب ـ هیئت موسس به مجموعه اشخاصی گفته می شود که سازمان را تاسیس مینمایند.
پ ـ پروانه فعالیت، سندی است که توسط مراجع مقرر در این آییننامه با رعایت ضوابط مربوط در جهت تشکیل سازمان صادر میشود.
ت ـ مراجع نظارتی مشتمل برهیئت نظارت شهرستان (متشکل از فرماندار، نماینده شورای اسلامی شهرستان و نماینده سازمان های غیر دولتی شهرستان)، هیئت نظارت استان (مرکب از استاندار، نماینده شورای اسلامی استان و نماینده شورای اسلامی استان و نماینده سازمان های غیر دولتی) و هیئت نظارت کشور (مرکب از معاون ذیربط وزیر کشور، نماینده شورای عالی استانها و نماینده سازمان های غیر دولتی) میباشند که براساس این آییننامه و با رعایت ضوابط مربوط، در سطح شهرستان، استان و کشور نسبت به نظارت بر سازمان های غیردولتی، غیر از تشکل هایی که مطابق قانون مرجع نظارتی خاص برای آنها پیشبینی شده است، اقدام مینمایند. نظارت بر سازمان های غیردولتی فرا استانی، کشوری یا بینالمللی با هیئت نظارت کشور خواهد بود.
ماده۲ـ سازمان پس از اخذ پروانه فعالیت و ثبت برابر ضوابط این آییننامه و سایر مقررات جاری دارای شخصیت حقوقی میگردد
ماده۳ـ موضوع فعالیت سازمان مشتمل بر یکی از موارد علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امور خیریه، بشردوستانه، امور زنان، آسیب دیدگان اجتماعی، حمایتی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط زیست، عمران و آبادانی و نظائر آن یا مجموعهای از آنها میباشد.
فصل دوم ـ حقوق و تکالیف
ماده۴ـ سازمان حق دارد متناسب با موضوع فعالیت خود، با رعایت این آییننامه و سایر قوانین و مقررات مربوط فعالیت نموده و از جمله نسبت به موارد زیر اقدام نماید:
الف ـ ارایه خدمات امدادی مورد نیاز دستگاه های دولتی و عمومی غیردولتی.
ب ـ اظهارنظر و پیشنهاد راهکارهای مناسب:
۱ـ در فرآیند برنامه ریزی مراجع دولتی و عمومی غیردولتی در سطوح شهرستان، استان یا ملی بر حسب مورد.
۲ـ در مورد آثار و نتایج فعالیت های دستگاه های دولتی و عمومی غیر دولتی، نقائص و مشکلات موجود به مراجع و دستگاه های قانونی ذیربط.
پ ـ کمک به اجرای برنامهها و پروژه های دستگاه های دولتی و عمومی غیردولتی از طریق توافق و تفاهم با آنها.
ت ـ برگزاری اجتماعات و راهپیمایی ها در جهت تحقق اهداف سازمان.
ث ـ انتشار نشریه.
ج ـ انجام هرگونه عملیات دیگر برای تامین اهداف مقرر در اساسنامه سازمان.
چ ـ حق دادخواهی در مراجع قضایی و شبه قضایی.
ماده۵ ـ سازمان مکلف است گزارش عملکرد اجرایی و مالی سالانه خود را حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر سال مالی به مرجع نظارتی مربوط و نیز در طی سال، سایر گزارش های عملکرد اجرایی و مالی را بنا به درخواست مرجع یادشده، حسب مورد، ارائه و همچنین نسبت به انتشار خلاصه ای از گزارش سالانه مذکور برای اطلاع عموم، در محدوده جغرافیایی فعالیت خود اقدام کند.
ماده۶ ـ هزینههای سازمان از منابع زیر تامین میشود:
الف ـ هدیه، اعانه و هبه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و خارجی و دولتی و غیر دولتی.
ب ـ وقف و حبس.
پ ـ وجوه حاصل از فعالیت های انجام شده در چارچوب موضوع فعالیت، اهداف و اساسنامه سازمان و این آیین نامه.
ت ـ حق عضویت در سازمان.
تبصره۱ـ سازمان موظـف است پیش از دریافت کمک از منابع خارجی، مشخصات منبع کمک کننده، میزان کمک و چگونگی آن را به صورت مشروح بر حسب مورد به مراجع نظارتی مربوط اعلام نماید. مراجع مذکور موظفند ظرف حداکثر یک هفته از تاریخ وصول اعلام یادشده، نسبت به نظر خواهی از وزارتخانه های اطلاعات و امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.
موافقت دستگاه های یادشـده ضروری است و این دستگاه ها موظف به اظهارنظر ظرف حداکثر یک ماه از تاریخ وصول استعلام میباشند. عدم ارائه پاسخ ظرف این مدت به منزله نظر موافق است.
تبصره۲ـ دریافت کمک از مجامع رسمی بینالمللی و منطقه ای و آژانس های وابسته به سازمان ملل، نیاز به دریافت مجوز ندارد. فهرست سازمان های یادشده توسط وزارت امور خارجه تهیه میشود و در اختیار هیئت نظارت قرار میگیرد.
ماده۷ـ تقسیم دارایی، سود و یا درآمد سازمان در میان موسسان، اعضاء و مدیران و کارکنان آن قبل و پس از انحلال ممنوع است.
ماده۸ ـ اساسنامه و فعالیت های سازمان نباید مغایر با اصول قانون اساسی باشد.
ماده۹ـ سازمان موظف است امکان دسترسی بازرسان مراجع نظارتی مربوط را بهاطلاعات و اسناد خود فراهم کند. بازرسان نیز باید در حضور نماینده سازمان و صرفاً در محل دفتر سازمان، اسناد و اطلاعات مذکور را بررسی نمایند. نحوه بررسی باید به گونه ای باشد که به وظایف سازمان خللی وارد نیاید. خارج کردن اسناد از سازمان در راستای بازرسی، مگر به حکم مرجع قضایی صالح، ممنوع است.
ماده۱۰ـ فعالیت سازمان در کشورهای دیگر باید با کسب مجوز کلی از مرجع نظارتی فرا استانی و ملی باشد.
تبصره۱ـ مرجع یاد شده، قبل از اعلام نتیجه به سازمان متقاضی، باید از دستگاه های دولتی ذیربط از جمه وزارت امور خارجه نظرخواهی نماید. دستگاه های مذکور ظرف حداکثر یک ماه باید پاسخ لازم را ارائه دهند، در غیر این صورت نظر آنها موافق تلقی میشود.
تبصره۲ـ مرجـع مذکور باید حداکثر ظرف ۴۵روز از تاریخ تقاضا، پاسخ لازم را به متقاضی ارائه دهد.
تبصره۳ـ ارائه تقاضای سازمان با محدوده فعالیت شهرستان و یا استان، حسب مورد در ابتدا از طریق مرجع نظارتی شهرستان یا استان انجام میگیرد.
تبصره۴ـ شرکت سازمان در مجـامع بینالمـللی، دورههـای آموزشی و نمایشگاه ها، باید با اطلاع کتبی به مراجع نظارتی انجام گیرد.
ماده۱۱ـ سازمان باید در فعالیت های خود، قوانین و مقررات و الگوهای رفتاری نهادهای مدنی را رعایت نموده و از ارتکاب اعمال مجرمانه خودداری نماید.
ماده۱۲ـ سازمان از حق دسترسی به اطلاعات موجود در موسسات عمومی برخوردار است و موسسات مذکور مکلفند اطلاعات غیر طبقهبندی شده خود را در اختیار سازمان قرار دهند.
ماده۱۳ـ سازمانها و موسسات دولتی و عمومی مکلفند در فرآیند تصمیمسازی و تصمیم گیری نسبت به اخذ نظر سازمان اقدام و حسب مورد آنها را برای شرکت در جلسات دعوت و گزارشی از نقطه نظرات ارائه شده را در اسناد سازمان ذیربط ثبت نمایند.
ماده۱۴ـ دولت مکلف است وظایف، امور و فعالیت ها قابل واگذاری دستگاه های اجرایی به سازمان را شناسایی و نسبت به واگذاری آن اقدام و سازمان نیز حق دارد پیشنهادهای خود را در این خصوص به دولت ارائه کند.
ماده۱۵ـ سازمان های دولتی مکلفند زمینه مشارکت سازمان در نظارت بر حُسن اجرای امور عمومی را فراهم نموده و حسب مورد با هیات های حقیقت یاب آنها همکاری نمایند.
ماده۱۶ـ سازمان حق دارد در موضوع فعالیت های خود و برای حمایت از منافع عمومی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در مراجع قضایی اقامه دعوا نماید.
فصل سوم ـ صدور پروانه فعالیت
ماده۱۷ـ متقاضیان تاسیس سازمان مکلفند در غیر از مواردی که مطابق قانون، مرجع خاصی برای صدور پروانه سازمان های مربوط تعیین شده است، در خواست اخذ پروانه را به مراجع نظارتی مقرر در بند (ت) ماده (۱) ارائه نمایند.
تبصره۱ـ دبیرخانه هیئت نظارت کشور، استان و شهرستان به ترتیب در وزارت کشور، استانداری و فرمانداری تشکیل میشود.
تبصره۲ـ مسوولیت دبیرخانه هیئت نظارت کشور، استان و شهرستان به ترتیب برعهده وزارت کشور، استانداری و فرمانداری میباشد.
تبصره۳ـ اجرای تشریفات اداری و انجام اقدامات موضوع این آییننامه توسط دبیرخانه هیئت نظارت انجام میگیرد.
تبصره ۴ ـ تصمیمات لازم مبنی بر صدور یا عدم صدور پروانه و اعطای مجوز در هیئت نظارت اتخاذ میشوند.
تبصره۵ ـ صدور پروانه و امضای اوراق مربوط پس از تایید هیئت نظارت در هیئت نظارت کشور با وزیر کشور، در هیئت نظارت استان با استاندار و در هیئت نظارت شهرستان با فرماندار میباشد.
ماده۱۸ـ هیئت موسس باید دارای شرائط زیر باشند:
الف ـ داشتن هیجده سال تمام.
ب ـ تابعیت ایرانی.
پ ـ دارا بودن صلاحیت تخصصی حداقل دو نفر از موسسان در خصوص موضوع فعالیت سازمان..
ت ـ عدم عضویت در گروه هایی که بر اساس رای دادگاه صالح محارب و معاند شناخته شدهاند و نداشتن محکومیت موثر کیفری به نحوی که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شود.
تبصره ـ هیئت موسس باید دارای حداقل پنج عضو باشد.
ماده۱۹ـ سازمان های غیردولتی که موضوع یا هدف فعالیت آنها مشترک است، در صورت وجود شرایط زیر میتوانند شبکه تشکیل دهند یا به عضویت شبکه های سازمان های بینالمللی درآیند:
الف ـ حداقل ۲سال از تاریخ ثبت آنها گذشته باشد.
ب ـ به محکومیت های بند (پ) یا (ت)ماده (۲۸) این آییننامه محکوم نشده باشند.
پ ـ به تکالیف مندرج در ماده (۵) این آییننامه عمل کرده باشند.
ت ـ تابعیت آنها ایرانی باشد.
ث ـ اعضای موسس حداقل ۵ سازمان غیردولتی ایرانی باشند.
تبصره۱ـ انجام استعلام های مذکور در تبصرههای (۲) و (۳) ماده (۲۲) این آییننامه برای تاسیس شبکههای سازمان های غیردولتی لازم نیست.
تبصره۲ـ صدور پروانه فعالیت برای شبکه های سازمان های غیردولتی بر عـهده هیئت نظارت کشور و تابع مقررات این آییننامه میباشد. حقوق، تکالیف و سایر مقررات شبکه های مذکور همان است که برای سازمان های غیردولتی پیش بینیشده است.
ماده۲۰ـ هیئت موسس برای دریافت پروانه فعالیت باید مدارک زیر را حسب مورد به مراجع مذکوردر ماده (۱۷) این آییننامه ارائه نماید:
الف ـ فرم تقاضانامه تکمیل شده.
ب ـ تصویر مدارک هویتی هیئت موسس.
پ ـ اساسنامه سازمان.
ت ـ اولین صورتجلسه هیئت موسس.
ماده۲۱ـ اساسنامه سازمان باید حاوی موارد زیر باشد:
الف ـ اهداف سازمان.
ب ـ موضوع فعالیت.
پ ـ مدت فعالیت.
ت ـ مرکز اصلی فعالیت.
ث ـ نحوه ایجاد شعب.
ج ـ ارکان و تشکیلات سازمان، نحوه انتخاب، شرح وظایف و اختیارات و مسوولیت های آنها.
چ ـ صاحبان امضاهای مجاز.
ح ـ شرایط پذیرش عضو.
خ ـ منابع تامین درآمد و دارایی.
د ـ نحوه تغییر و تجدید نظر در اساسنامه.
ذ ـ نحوه انحلال.
ر ـ مشخص ساختن وضعیت دارایی ها پس از انحلال.
ز ـ محدوده جغرافیایی فعالیت سازمان.
تبصره۱ـ اساسنامه سـازمان باید بر رایگیـری آزاد از تمام اعضـاء برای انتخاب مدیران و همچنین نحوه تغییر مدیران و دوره تصدی آنها و نیز تصمیمات اساسی در ایجاد هرگونه تغییر و تاثیرگذاری تصریح کند.
تبصره۲ـ در اساسنامه سازمان باید به صراحت، نحوه ارائه گزارش های عملکرد اجرایی و مالی سازمان به اعضای خود و نیز بازرسی و حسابرسی سازمان مشخص شود.
تبصره۳ـ محدوده جغرافیایی فعالیت سازمان با پیشنهاد هیئت موسس و براساس شاخص های تقسیمات کشوری تعیین میشود.
ماده۲۲ـ مرجع صدور پروانه فعالیت ـ موضوع ماده (۱۷) این آییننامه ـ پس از دریافت تقاضانامه سازمان، باید ظرف حداکثر دو هفته نظر خود را نسبت به تایید یا رد تقاضا اعلام نماید.
تبصره۱ـ در صورتی که هیئت نظارت تقاضا را رد کند، مکلف است ظرف حداکثر دو هفته به طور کتبی دلایل رد درخواست را به متقاضی اعلام کند.
تبصره۲ـ چنانچه موضوع فعالیت سازمان به وظایف هر یک از دستگاه های دولتی مربوط باشد، حسب مورد اخذ نظر موافق دستگاه یا دستگاه های دولتی ذیربط نیز ضروری است.
تبصره۳ـ هیئت نظارت مکلف است ظرف یک هفته از تاریـخ دریافت تقاضـا نسبت به اخذ نظر مرجع ذیصلاح (وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه های تخصصی) اقدام و آن مرجع نیز مکلف است حداکثر ظرف یک ماه نظر خود را اعلام نماید، در غیر این صورت نظر هیئت مزبور موافق تلقی میشود.
تبصره۴ـ متقاضی صدور پروانه میتواند نسبت به رد تقاضای خود به نحو زیر اعتراض نماید:
الف ـ از تصمیم هیئت نظارت شهرستان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، به هیئت نظارت استان و در صورت رد تقاضا در هیئت نظارت استان، ظرف یک ماه به هیئت نظارت کشور.
ب ـ از تصمیم هیئت نظارت استان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ، به هیئت نظارت کشور.
پ ـ تصمیم هیئت نظارت کشور در هر مورد قابل اجرا ولی در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض خواهد بود.
ماده۲۳ـ مجمع عمومی و هیئت امناء (حسب مورد) بالاترین مرجع اجرایی سازمان میباشند و باید دارای شرائط مقرر در ماده (۱۸) این آیین نامه باشند.
ماده۲۴ـ سازمان باید تابعیت ایرانی داشته باشد.
ماده۲۵ـ سازمان مکلف است هرگونه تغییرات در مفاد اساسنامه، هیئت مدیره، هیئت امناء و نشانی را به مرجع صدور پروانه مربوط اطلاع دهد. در صورت اعلام عدم مغایرت تغییرات با مقررات این آییننامه از سوی مراجع یادشده، سازمان مکلف است وفق آییننامه ثبت، نسبت به ثبت در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری و درج در روزنامه رسمی اقدام نماید.
فصل چهارم ـ نظارت
ماده۲۶ـ وظائف مراجع نظارتی استان و شهرستان، به ترتیب در رابطه با سازمان های غیر دولتی با محدوده فعالیت در سطح استان و شهرستان به شرح زیر میباشد:
الف ـ دریافت و بررسی اساسنامه متقاضیان تاسیس سازمان و اقدام به صدور پروانه فعالیت آنها پس از احراز شرایط و ضوابط مقرر در این آییننامه.
ب ـ دریافت گزارش های عملکرد اجرایی و مالی سالانه و در صورت لزوم موارد مقطعی.
پ ـ رسیدگی موردی به عملکرد اجرایی و مالی سازمان در صورت ضرورت.
ت ـ نظارت بر اجرای مقررات این آییننامه.
ماده۲۷ـ وظائف مرجع نظارتی فرا استانی و ملی در مورد سازمان های غیر دولتی عبارت است از:
الف ـ دریافت و بررسی اساسنامه متقاضیان تاسیس سازمان های غیردولتی با محدوده جغرافیایی فرا استانی و ملی و اقدام به صدور پروانه فعالیت آنها پس از احراز شرایط و ضوابط مقرر در این آییننامه.
ب ـ دریافت گزارش عملکرد اجرایی و مالی سالانه و در صورت لزوم موارد مقطعی آنها.
پ ـ رسیدگی و اعلام نظر و اتخاذ تصمیم نسبت به شکایات دریافتشده از متقاضیان در خصوص تاخیر یا رد صدور پروانه فعالیت و سایر شکایات و اختلافات میان سازمان های غیر دولتی با استانداری ها و فرمانداری ها.
ت ـ نظارت بر حُسن اجرای مقررات این آییننامه.
تبصره ـ نظارت بر سازمان های غیر دولتی تخصصی توسط دستگاه های ذیربط با هماهنگی وزارت کشور انجام خواهد شد.
ماده۲۸ـ مراجع نظارتی موظفند در حدود فعالیت خود در وصول گزارش و یا اطلاع از عدم رعایت مقررات این آییننامه از سوی سازمان، نسبت به بررسی آن با حضور مشورتی نماینده سازمان غیردولتی مربوط و نماینده دستگاه دولتی تخصصی ذیربط اقدام نمایند و در صورت احراز تخلف، حسب مورد، مراحل زیر را به اجرا گذارند:
الف ـ تذکر شفاهی با مهلت یک ماهه برای اصلاح وضعیت.
ب ـ تذکر کتبی با درج در پرونده با مهلت یک ماهه برای اصلاح وضعیت.
پ ـ تعلیق پروانه فعالیت برای مدت ۳ماه.
ت ـ تقاضای لغو پروانه فعالیت از دادگاه در صورت عدم اصلاح وضعیت.
تبصره۱ـ مراتب مذکور توسط مسوول دبیرخانه هیئت نظارت ابلاغ و در پرونده ثبت میشود.
تبصره۲ـ نحوه اقدام مراجع نظارتی براساس این ماده، در بخشنامه وزیر کشور که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه ابلاغ میشود، تعیین خواهد شد.
ماده۲۹ـ صدور مجوز فعالیت سازمان های غیردولتی خارجی و بینالمللی در ایران و نظارت بر آنها به عهده هیئتی متشکل از نماینده وزارت امور خارجه، نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت اطلاعات و نماینده وزارتخانه یا سازمان دولتی مرتبط با موضوع فعالیت سازمان غیردولتی خارجی یا بینالمللی خواهد بود.
تبصره ـ فعالیت سازمان های غیردولتی مذکور پس از اخذ مجوز، تابع مقررات این آییننامه میباشد.
فصل پنجم ـ سایر مقررات
ماده۳۰ـ سازمان های غیردولتی که از مصادیق این آییننامه قرار میگیرند و در اجرای مقررات جاری تاکنون ایجاد شدهاند، باید وضعیت خود را با مقررات این آییننامه تطبیقدهند، در غیر این صورت مشمول مزایا و تسهیلات این آییننامه نمیشوند.
ماده۳۱ـ انحلال سازمان اعم از اختیاری و قهری، براساس مفاد ذیربط آییننامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجارتی ـ مصوب۱۳۳۷۷ با اصلاحات بعدی ـ انجام میگیرد.
تبصره ـ چنانچه مدت فعالیت سازمان در اساسنامه به صورت محدود قید شده باشد، پس از انقضای آن و عدم تمدید براساس مقررات این آییننامه سازمان خودبخود منحل میگردد.
ماده۳۲ـ تشکل های کارگری و کارفرمایی موضوع فصل ششم قانون کار، واحد های آموزش عالی و یا موسسات پژوهشی موضوع بند «ل» ماده (۱۱) قانون اصلاح قانون تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی ـ مصوب ۱۳۵۳ـ ، آموزشگاه های علمی آزاد و نیز مدارس غیر انتفاعی موضوع قانون تاسیس مدارس غیردولتی و سایر تشکل های غیردولتی که در نص قوانین جاری صراحتاً اجازه تاسیس و انحلال آنها به عهده دستگاه های دولتی واگذار شدهاند، از شمول سازمان موضوع این آییننامه خارج میباشند.
تبصره۱ـ مرجع صدور پروانه برای سازمان های غیردولتی تخصصی با رعایت مقررات این آییننامه و با اخذ نظر دستگاه های ذیربط، وزارت کشور است.
تبصره۲ـ نحوه صدور پروانه برای سازمان های غیر دولتی جوانان مطابق تفاهمنامه ای است که توسط وزارت کشور و سازمان ملی جوانان امضاء شده است.
ماده۳۳ـ از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، تصویب نامههای شماره ۱۲۶۰۸/ت۲۷۳۶۷هـ مورخ ۹/۱۱/۱۳۸۱، ۳۴۹۰۹/ت۲۷۳۶۷هـ مورخ ۲۴/۶/۱۳۸۲ و ۵۵۸۷۷/ت۲۹۶۴۵هـ مورخ ۱۳۸۲/۱۰/۱۵ لغو میگردند.مراحل تاسیس و صدور پروانه فعالیت سازمانهای مردم نهاد
الف: مرحله تقاضا
۱- مراجعه به پرتال استانداری خراسان شمالی
۲- ورود به بخش سازمان های مردم نهاد
۳- مراجعه به قسمت تقاضای تاسیس و فعالیت سازمان های مردم نهاد
۴- تکمیل فرم الکترونیکی تقاضانامه تاسیس سازمان غیر دولتی
۵- یادداشت شماره رهگیری پس از تایید ثبت تقاضانامه جهت پیگیری های بعدی و اعلام ۵ اسم پیشنهادی جهت استعلام
۶- اعلام نظر دبیرخانه هیات نظارت در رابطه با تقاضانامه تاسیس
در صورت تایید تقاضانامه تاسیس
ب: مرحله استعلام
۷- تکمیل فرم مشخصات فردی موسسین و ارسال اساسنامه پیشنهادی از طریق پایگاه اطلاع رسانی فوق الذکر و تحویل اصل آن به دبیرخانه هیات نظارت توسط نماینده معرفی شده اعضاء موسس ( ارائه معرفی نامه امضاء شده از سوی اعضای هیات موسس الزامی می باشد)
۸- انجام استعلامات چهارگانه و ارسال پرونده به هیات نظارت بر سازمان های مردم نهاد به منظور بررسی و صدور رای نهائی
در صورت مثبت بودن نظر هیات نظارت
ج: مرحله ثبت
۹- برگزاری جلسه مجمع عمومی موسس، تنظیم و ارائه صورتجلسه با در نظر داشتن موارد زیر:
۱ – ۹ – تصویب طرح اساسنامه که متن آن به امضای اعضای موسس رسیده باشد .
۲ – ۹ – تعیین هیات مدیره و بازرسان ( ضمنا هیات مدیره نیز با صورتجلسه ای جدا گانه نسبت به تعیین سمت اعضای هیات مدیره شامل رئیس ، خزانه دار و مدیر عامل ) اقدام نمایند .ضمنا مجمع عمومی موسس باید نسبت به تعیین مبلغ عضویت نیز تصمیم گیری و در صورتجلسه خود آن را تایید نماید.
۱۰- ارسال مدارک قانونی ثبتی به اداره ثبت اسناد و املاک جهت ثبت تشکل توسط دبیر خانه هیات نظارت
۱۱- ارائه آگهی تاسیس صادره توسط اداره ثبت و همچنین آگهی تاسیس مندرج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران جهت صدور پروانه تاسیس
۱۲- صدور پروانه فعالیت سازمان مردم نهاد مربوطهویژگی یک تشکل مردم نهاد استاندارد
۱. مجوزهای رسمی و قانونی بر اساس قوانین داخلی حوزه فعالیت (کشور محل ثبت وفعالیت ) را اخذ نموده باشد .
۲. پایگاه اجتماعی نسبتا وسیع (گروه مخاطب) و حداقل ۲۰۰ نفر عضو (خدمت رسان) دارد.
۳. مکانی برای استقرار انجام امور اداری و تمرکز فعالیت به صورت ثابت و مستقل در قالب اداری و حتی المقدور نزدیک به حوزه مورد هدف یا گروه مخاطب دارد.
۴. دارای تیم کاری شامل : برنامه ریزی، اجرایی و هماهنگی ، اداری – مالی ، آمار و اطلاعات ، تبلیغات و… به صورت حرفه ای بوده ، چارت تشکیلاتی متوازن ، متقارن ، سبک و چابک داشته و امور را براساس مشارکت جویی اعضاء طراحی و به نسبت توان اعضاء تقسیم کار می کند.
۵. دارای نشان (لوگو) مشخص و گویا ، سربرگ و مهر منحصر به فرد است.
۶. اهدافی مشخص، موضوع فعالیتی تخصصی و روش های دستیابی به اهداف (شفاف) دارد .
۷. وسایل ارتباطی موثر ، دوطرفه، فعال و در دسترس عمومی ( تلفن ، دورنگار، وب سایت ، صندوق پستی ، صوتی و الکترونیکی و… ) دارد. (درکارت ویزیت تشکل درج شود)
- از ابزارهای متنوع وشفاف اطلاع رسانی و تبلیغات در موارد ذیل بهره می برد : معرفی سازمان غیر دولتی، اهداف ، برنامه های گذشته و آینده ، دستاوردها ، مدیران ، نحوه عضویت و…
- ارائه آمار و اطلاعات در خصوص تعداد و نوع اعضاء ، درآمدها و هزینه ها ، شیوه های خدمت رسانی و..
- نشانی دفاتر ، شعب ، مراکز و مسئولین مربوطه و نحوه تماس برای ارائه و یا دریافت خدمات.
- انتشار و توزیع بروشورهای عمومی و تخصصی در خصوص موضوع فعالیت ها و برنامه های آتی .
۸. ظرفیت گردش و دسترسی به اطلاعات از طریق شبکه های ارتباطی برای اعضاء و عموم را دارا می باشد .
۹. قابلیت و امکان انجام کار تیمی و رشد در سطوح افقی و عمودی به صورت یک نظام شایسته سالار برای همه اعضاء بدون در نظر گرفتن انحصار یا تبعیض، در آن وجود دارد.
۱۰.ظرفیت ها و توانایی های لازم برای چانه زنی ، لابی و امتیاز گیری در حوزه تخصصی فعالیت و درحیطه اهداف سازمانی خود را دارا بوده و تقویت می کند .
۱۱. توسط مدیرانی توانا ، مطلع ، متخصص و متعهد اداره می شود ؛ در این خصوص نه تنها اصول حرفه ای مدیریت را مبنی بردانش روزآمد رعایت می کنند ، بلکه معیارهای اخلاقی ، روانی ، شخصی یک مدیر را نیز به نمایش می گذارند .
۱۲. توانایی و قابلیت ایجاد شبکه (ارتباطی و تعاملی) با سایر نهاد های هم راستا (دولتی ، غیردولتی ) در اهداف و موضوع فعالیت خود را در سطوح مختلف (محلی ، منطقه ای ، ملی و بین المللی) دارا می باشد.